Herstructurering van de Verkooporganisatie

Een grote dealerholding met meerdere merken en meer dan 20 locaties wilde de verkooporganisatie herstructureren. De verkoopprocessen waren verschillend per vestiging en de resultaten bleven achter op de doelstellingen. Daarnaast stond de klantentevredenheid onder druk en bleef de marge achter op het potentieel en de benchmark.

ATW is ingeschakeld om een overkoepelende verkoopstructuur voor alle vestigingen te ontwikkelen zodat de manier van werken gelijk is  voor alle medewerkers. De belangrijkste uitgangspunten bij de verkoopstructuur zijn:

  • Dagelijkse sturing op: leads, offertes en orders;
  • Dagelijkse verkoopcall per team;
  • CRM-pakket is de basis voor de dagelijkse marktbewerking;
  • Dag-, week-, en maandrapportage per verkoper/vestiging;
  • Verkoopmanagement leren om op basis van inspanning te sturen in plaats van resultaat;
  • Vastleggen van de belangrijkste processen in “way of working”;
  • Sturen op omloopsnelheid en sta-dagen;
  • Ontwikkelen van een dashboard met de belangrijkste KPI’s

Nadat het management goedkeuring heeft gegeven op deze nieuwe strategie en structuur zijn we aan de slag gegaan om deze manier van werken in de organisatie te implementeren. De nieuwe structuur resulteerde in een toename van de omzet per verkoper en een stijging in de gerealiseerde omzet per transactie. De omloopsnelheid van de voorraad is verbeterd en door sturing op de sta-dagen ontstond er een gezonde mix.

Onno Adriaanse
Business Consultant | Owner
Cases

Bekijk onze cases


Overname Visscher PGH Culemborg en Tiel
Na het begeleiden van de overname van Visscher PGH Gorinchem door de Amega Groep, heeft…
Sales-Boost bij 5 Vestigingen - Terwolde Renault
Emil Frey Nederland ervaarde dat een van de merken achterbleef in zijn performance betreffende de…

Neem contact met ons op!

U kunt contact opnemen via het onderstaande formulier, ons een mail sturen of uiteraard bellen voor een afspraak. Wij helpen u graag op weg.
Contact