Er ligt voor dealerbedrijven nog veel potentieel voor omzet- en margeverbetering in Aftersales

Uitdagingen in de Aftersales


Gedurende het hele jaar 2021 zijn de merkdealers erin geslaagd om 1.316* uren van monteurs aan hun klanten te factureren. Dat zijn dan externe en interne uren aan klanten, aangevuld met eventuele garantiewerkzaamheden die voor de fabrikanten zijn uitgevoerd. Om deze prestatie te kunnen realiseren was dan wel één indirecte medewerker per 2,1 monteur nodig.

Een prima prestatie en al met al het beste wat mogelijk is, want “we hebben met ons allen steeds optimaal gewerkt”, toch?

Productiviteit en ratio direct : indirect

Nou is dit geen pleidooi om terug te keren naar de goede oude tijd, maar zo’n tien jaar geleden factureerden we met een verhouding van 3 directen per indirecte ongeveer 1.500 uren per monteur. Blijkbaar hebben we tegenwoordig een extra indirecte medewerker (à 1.600 uur) nodig om per monteur zo’n 200 uur minder in rekening te kunnen brengen. Wat is er gebeurd dat de ratio’s zich zo hebben ontwikkeld?

Uit gesprekken in dealerbedrijven komen verschillende mogelijke verklaringen naar voren: de importeur is veeleisender geworden, de verwachtingen van de klanten zijn veel hoger dan vroeger, we hebben minder mensen in het magazijn, een flink deel van de administratieve last is in de werkplaats gelegd en meer van dat soort argumenten. Deze argumenten zijn allen herkenbaar, maar rechtvaardigen ze ook bovenstaande ratio’s?

Kansen liggen voor het grijpen

De beschikbare uren van een monteur zijn niet veranderd, en uw receptiepersoneel is ervaren en werkt vaak al vele jaren bij u. Wat kan toch de oorzaak van die gemiste omzet en marge zijn? Uit onze ervaring zien we vaak een optelling van ‘kleine’ redenen, die leiden tot significante daling van uw aftersales-resultaat, wat toch de kurk van uw onderneming is. Hierin zijn vaak vele mogelijkheden om belangrijke verbeteringen te realiseren

In de nabije toekomst zal de toenemende elektrificatie van het wagenpark u weer voor andere uitdagingen stellen.

Wij komen graag vrijblijvend met u in contact om te bespreken hoe we u op bovenstaande gebieden kunnen helpen uw rendement te verbeteren en te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.

Mail uw reactie naar wilbert@advicethatworks.nl, en we nemen contact met u op.

 

 

*: bron: Bovag Branche Barometer Q4 2021

Blogs

Bekijk onze blogs


Stoppen, of Doorgaan en investeren?
  “Zonder heropeningsplan is situatie voor veel ondernemers uitzichtloos” bron: MKB NL en VNO-NCW dd…
Stoppen of Doorgaan, Overnemen of Afbouwen?
Importeurs zetten mes in het dealernetwerk. Bij meerdere merken wordt stevig geherstructureerd en afscheid genomen…

Neem contact met ons op!

U kunt contact opnemen via het onderstaande formulier, ons een mail sturen of uiteraard bellen voor een afspraak. Wij helpen u graag op weg.
Contact