De tijd dat klanten spontaan de showroom binnenlopen en een auto komen kopen ligt ver achter ons. De klant oriënteert zich online op het juiste merk/model en prijssegment en besluit vaak zelf om te gaan kopen. Het is dan ook cruciaal om op het juiste moment met die klant in contact te komen. Dat geldt voor uw eigen klanten, maar ook voor uw nieuwe klant. Oprechte aandacht én op het juiste moment de klant benaderen is daarbij de sleutel tot succes.
Koud bellen
In de praktijk komen wij veel goede showroomverkopers tegen die:
- Een hekel hebben aan (koud) bellen of
- Denken dat klanten niet op een telefoontje van hun dealer zit te wachten of
- Het gewoonweg lastig vinden om een goed telefoongesprek te voeren, of tenslotte
- Geen tijd kunnen vinden om rustig te gaan bellen
Aan de slag: belvaardigheden en belscripts
Het verkopen via de telefoon vergt een andere aanpak en vereist goede communicatieve vaardigheden die nog niet iedere verkoper (volledig) beheerst. We zien vaak dat sommige verkopers belemmerende overtuigingen hebben (“zit de klant nu wel op mijn telefoontje te wachten?”), of onzeker zijn om koud te gaan bellen. In de Online Sales Training gaan deze verkopers aan de slag met onder andere gesprekstechnieken en belscripts, zodat zij het koud bellen eigen maken.
De kracht van een persoonlijke video
Durf in mogelijkheden te denken. Kan of durft de klant niet naar de showroom komen? Breng de showroom dan naar de klant. Stel niet alleen offertes op, maar maak een korte, persoonlijke videoboodschap over de auto en leg de productvoordelen voor de klant uit. Het maken van een persoonlijke video voor de klant is één van de sterkste manieren om in contact te blijven, de klant te prikkelen en de meerwaarde van de auto te laten zien. Met een video kan een verkoper weer zijn enthousiasme en passie over het product op de klant overbrengen.
Online Sales Training
Om de juiste klanten te selecteren, de communicatieve vaardigheden voor het bellen aan te scherpen en het maken van persoonlijke video’s te verbeteren, heeft ATW de Online Sales Training ontwikkeld.
Wij hebben voor uw verkopers verscheidene belscripts- en scenario’s opgesteld die meteen ingezet kunnen worden. We leveren ook de best-practices aan voor het maken van een effectieve persoonlijke verkoopvideo. Vervolgens neemt een van onze ervaren verkoopcoaches in trainingssessies van 1 uur één-op-één met de verkoper de onderwerpen door, zoals belvaardigheden, het gebruik van verschillende belscripts, het maken van video’s en het plannen van je activiteiten. Het doel: op korte termijn het verkoopteam pro-actief in beweging zetten!
Opzet van de training
De Online Sales Training is opgebouwd uit een kick-off meeting voor de aanvang met het complete verkoopteam, en 4 één-op-één sessies met de verkoper(s) van een uur. Zowel de kick-off meeting met het team als de trainingssessies worden online via videoconference gehouden. Dit heeft als voordeel dat de verkoper op de eigen gewenste locatie getraind kan worden en de trainingen snel ingepland kunnen worden.
In aanvulling op de vier bovenstaande trainingen kunnen er nog vier additionele trainingssessies ingepland worden. Deze gaan nog dieper op de materie en op de specifieke behoefte van de verkoper in. Blijkt het dat een verkoper bijvoorbeeld nog moeite heeft met maken van een heldere boodschap in een korte video, dan kan de Extra Training “Beter resultaat met videopresentaties” hem / haar daar verder in helpen.
Wilt u meer weten over de Online Sales Training en wanneer we bij u aan de slag kunnen gaan? Neem nu contact met ons op!