2020 en 2021 worden de meest lastige jaren voor dealerbedrijven.
Na de financiële crisis in 2013 verbeterde de markt, maar verbeterde het perspectief voor de hele sector nauwelijks door een mager verdienmodel, veranderingen in de WLTP normering, impact private lease, incourante diesels en de transitie naar EV.
Dit wist u allemaal al.
Daar komt bij de lock-down, lagere omzet als gevolg van Corona, steunmaatregelen die hard nodig zijn maar geen structurele verbetering bieden, de aangekondigde economische crisis, de beperkte beschikbaarheid van financiering en de onzekerheid.
Retail is Detail
Voor een dealerbedrijf is het keiharde noodzaak om iedere dag weer met je mensen alert te zijn in een de zakelijke markt én consument die continu veranderen. Retail is detail, en als één van je KPI’s niet goed gaat is de kans groot dat je geen winst maakt maar inteert op je buffers en eigen vermogen.
Wij zien veel bedrijven die hier elke dag mee bezig zijn en toch niets verdienen. Wat is er met deze bedrijven aan de hand?
Het begint bij de kwaliteit van je medewerkers en hoe ze effectief worden aangestuurd. Onderstaand een aantal belangrijke richtlijnen die succesvolle dealerbedrijven gebruiken:
- Verkopers maken elke dag tenminste 4 unieke offertes
- Verkoopleiding is coach en ondersteunt zijn team dagelijks; zit dagelijks met zijn team en helpt!
- Verkoopproces ligt vast; van taxatie tot nacalculatie
- Het bewaken van de marges die we plannen wordt altijd gerealiseerd ( nieuw én gebruikt)
- Er wordt dagelijks gestuurd op facturabele uren
- Upselling en omzet per werkorder is geborgd
- De voorraad is actueel en staat op de juiste wijze op internet
Het belangrijkste advies dat we je kunnen geven is dus elke dag doen wat je met elkaar hebt afgesproken en hierop sturen.
Juist nu is het belangrijk om een structuur te hebben en kritisch te kijken naar je eigen organisatie. Wat gaat goed, en wat kan beter. En kijk vooral hoe je ervoor kunt zorgen dat je de continuïteit kan borgen.
Richtlijnen voor kosten
De huidige crisis raakt iedereen en ingrijpen in kosten is dan ook vaak noodzakelijk. Maar waar kan ik snijden in kosten en is hier een richtlijn voor? Onderstaand een aantal basisrichtlijnen welke gelden voor een dealerbedrijf:
- Personeelskosten mogen niet meer zijn dan 50 % van de totale brutowinst
- Huisvestingskosten zijn altijd lager als 11,5 % van de totale brutowinst
- Automatiseringskosten zijn nooit meer 0,6 % van de omzet
- Marketingkosten zijn maximaal 0,3 % van de omzet
- De kosten van de bedrijfsauto’s zijn 0,7 van de omzet
Verder zijn er bruikbare richtlijnen en normen voor de werkplaats en het magazijn welke kunnen worden gebruikt als doelstelling voor de verbetering van de resultaten.
Kortom:
Het is noodzakelijk om uw verkoopproces strak te trekken, en check uw ratio’s. Daarmee heeft u concrete handvaten om te onderzoeken hoe u kunt ingrijpen in de kostenstructuur.